B = verslag van gemaakt
Verslag CKV activiteiten week.
De uitstapjes die we hebben gedaan:
-Het Rijksmuseum, Teekenschool
-Black Heritage tour in de rondvaartboot
-Portretfotografie in het FOAM
-Black Heritage opdracht op school
-Heden van het Slavernijverleden in het Tropenmuseum
-Gospel zingen workshop
-Het leven van Buddha in De Nieuwe Kerk
-Architectuurroute over de verschillende bouwstijlen rond de school
-6 mini films in Eye
Rijksmuseum Teekenschool
Portretfotografie FOAM
Ik was met een groepje van 3, we moesten een foto maken van elkaar. Toen we dat deden werd er van ons verwacht dat we iets unieks zouden creeeren door verschillende middelen te gebruiken. Zoals spelen met licht, omgeving en je gezichtsuitdrukking. De foto's waren goed gelukt vond de docent.
Black Heritage klassikale opracht
We gingen er samenvatten wat we te horen kregen op de rondvaartboot. Die verhalen gingen we koppelen aan verhalen van elkaar over buitenlandse invloeden overal. De opdracht was dat we op een hele grote kaart van Amsterdam onze route naar huis moesten tekenen. En op post-its aan de rand van de kaart twee bezienswaardigheden op te schrijven. Er was ook een stukje in de opracht dat je je drie belangerijkste plekken in Amsterdam opschrijft. Dit allemaal zodat je een indicatie krijgt dat Amsterdam toch nu nog veel betekenis voor je kan hebben
Heden van het Slavernijverleden
Tropenmuseum, woensdag 17 oktober,
Heden van het slavernijverleden, Emiel de Graaf, V4E.
We kwamen aan in het Tropenmuseum, daar was ik nog nooit eerder geweest. Ik vond het een kolossaal en paleisachtig gebouw. We kregen een tour over de tweede verdieping, waar alles van Heden van het slavernijverleden te zien is.
De Nederlandse regering maakte wettelijk een einde aan de Transatlantische slavernij in 1863, maar die wet kwam pas in werking in 1873, omdat volgens de plantagehouders de slaven ze eerst moesten afbetalen door tien jaar langer door te werken. Honderden jaren van koloniale overheersing lieten sporen in onze samenleving na die nog steeds voelbaar zijn. Zoals wat vandaag de dag bekende fenomenen zijn: racisme, discriminatie en stereotypering. Daar wordt je nog best vaak mee geconfronteerd, zelfs zonder dat je het doorhebt. Het zijn voornamelijk zwarte Nederlanders, afkomstig uit Suriname of de Nederlandse Antillen, voor wie de link tussen slavernij en ongelijkheid duidelijk is.
Ik had met twee anderen de opdracht gekregen om de vragen over Ketikoti te beantwoorden. Die antwoorden vonden we terug in de zaal die ons was aangewezen. In de zaal stond een muur met vele Antilliaanse en Surinaamse achternamen. Ik kon jammer genoeg de achternaam van mijn mentor niet terugvinden: mevrouw Koorndijk. Wat er nog meer in de zaal aanwezig was, was een groot doek waar het verhaal Ketikoti werd verteld in één tot twee minuten. Boven in de zaal hingen doeken met belangerijke gebeurtenissen voor het slavernijverleden. Zoals de betekenis van Ketikoti, die werd uitgebeeld op een paar doeken met de ketingen die breken. Uiteindelijk kregen we van alle groepjes, die over de verschillende zalen verdeeld waren, te horen wat zij hadden opgemaakt uit hun zaal en onderwerp dat erin verwerkt zat. Als laatste ging de groep naar ons luisteren.
Het leven van Buddha
Het leven van Buddha
Donderdag 18 oktober ging onze groep naar de tentoonstelling “Het leven van Buddha”.
Daar kregen we een tour van een uur. Onze gids begon bij de boom die door Ai Wei Wei was gemakt met allemaal takken uit verschillende plekken in China. Ernaast stond een hert dat beplakt was met glazenbollen van verschillende grotes. Vanaf daar ging ze door met meer het boeddhisme en Buddha te koppelen aan de voorwerpen die we zagen in De Nieuwe kerk.
Het mooiste beeld vond ik die van de uitgehongerde Buddha die maar op 1 rijstkorrel per dag leefde. Je kon zeer goed in het houten beeld de kenmerken van een uitgeput persoon vinden.
Het kunstwerk met het beste verhaal vond ik de drie hopen aarde uit conflict gebieden. Er werd licht opgeschenen, waarmee ze wilden laten zien dat in de hopen met stukje dode aarde vanwege de conflicten die er ooit op hebben plaatsgevonden. De kunstenaar hoopt er weer leven uit te kunnen krijgen door er alleen licht op te schijnen, zijn doel was dat er zelfs uit het doodste en dorste stukje aarde weer leven mogelijk is.
Het levensverhaal van Siddhartha Gautama, de Boeddha. Staat er centraal, de gids kwam er vaak op terug. Hij werd in de vijfde eeuw v.Chr. geboren als rijke prins maar werd er niet blij van omdat hij het leven buiten het paleis ook zag en besefte dat het zo niet hoort hoe de rijkdommen verdeeld. Daarom koos hij toen hij 29 was radicaal voor een ander leven. Waarin alles draaide om spirituele ontwikkeling. De fases in zijn leven zoals: zijn geboorte, de grote ommekeer(van rijk naar niks), de leerrede(was te zien in het beeld dat ik beschreef hoe hij zichzelf afpeigerde) en zijn dood, deze staan aan de bron van het boeddhisme.
Emiel de Graaf
V4E
Architectuurroute
Dit document copy pasten is niet mogelijk, dan is de hele opmaak van het bestand weg samen met de foto's.
Maak jouw eigen website met JouwWeb